vrijdag 24 december 2010

Workum Bolsward 11st route

In Workum 14.41u schaatsen onder en op de hoek Klifrak Workumerterkvaart biedt het zingende schaatsmeisje chocola aan voor €1. Een net prijsje. Weldra stroomt de tent vol klanten
en schippersvolk. Het charmante meisje wil ik wel eens vaker zien en wij spreken af dat ik mag bellen om het ijs te meten enzo als de 11st dichterbij komt en ik krijg haar 06nummer. Ze belooft heel mooi te zingen om schaatsers aan te moedigen als de vorst aanwakkert. Ze droomt ervan een ster te worden. Wil ik wel meemaken. Dit wordt dan mijn favoriete plek om het ijs te meten voor de eerstvolgende keer als ze mij vragen. Op weg naar Bolsward is de brug Nijehuizum een obstakel. Klunen. Het vriest nauwelijks hooguit -1. Parraga en Tjerkwerd ziet het er onder de bruggen ook slecht uit. Ook de Tille wordt klunen. De brug onder de A7 bij het kruiswater Bolsward ligt compleet open en ik stap af iets verder bij Spreeuwenstein. Hier liggen nog herinneringen want wij kwamen hier vroeger wel om onze friese merrie te laten dekken door de hengst van Henkiehengst. De ijsmeetlat was ik vandaag vergeten, dus even geen meetwaarden. Er stond een aardige wind maar het voelde helemaal niet koud aan. Het ijs ligt er verder prima bij op de Workumertrekvaart en kraakt nauwelijks. Na afstappen staat de klok op 16.16u. Nog even bij mijn 88jarige moeder langs. Zij ziet een elfstedentocht er wel van komen. De winters van de jaren dertig en vroege veertig lijken zich te herhalen zegt ze. Het advies aan de elfstedencommissie: desnoods 15 procent klunen om een kans niet te verknallen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten